3ο ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΣΤΟΝ ΕΘΝΙΚΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ ΓΑΛΛΟΦΩΝΙΑΣ

γαλλικά 1

ΓΙΑ ΤΟ 3Ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΡΕΘΥΜΝΗΣ

Κατά το σχολικό έτος 2022-2023, οι μαθητές της Στ τάξης του 3ου Δημοτικού
Σχολείου Ρεθύμνης συμμετείχαν στον Εθνικό Διαγωνισμό Γαλλοφωνίας 2023 :
Δωμάτιο αξιοπερίεργων εκθεμάτων. Ο διαγωνισμός απευθύνεται σε μαθητές
γαλλικής γλώσσας Δημοτικών σχολείων, Γυμνασίων και Λυκείων (δημόσιων και
ιδιωτικών) και διοργανώνεται από το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος και την
Υπηρεσία Συνεργασίας και Μορφωτικής Δράσης της Πρεσβείας της Γαλλίας σε
συνεργασία με τις γαλλόφωνες πρεσβείες στην Ελλάδα. Πηγή έμπνευσης του
φετινού Διαγωνισμού αποτέλεσε η ευρωπαϊκή πρακτική των cabinets de
curiosités, η οποία αναπτύχθηκε την περίοδο της Αναγέννησης, στις αρχές του
15ου αιώνα, στο σταυροδρόμι της τέχνης και της επιστήμης. Πιο συγκεκριμένα,
η φωτογραφική έκθεση του Μιχάλη Χατζηασλάνη με τίτλο «Visitations» στην
Αθήνα αποτέλεσε την αφορμή για την ιδέα ενός σχεδίου εργασίας για τον
Εθνικό Διαγωνισμό Γαλλοφωνίας 2023.

«Η δουλειά του παιδιού είναι το παιχνίδι» μας λέει με απλό, αλλά συνάμα
επαναστατικό τρόπο η Μαρία Μοντεσσόρι, την ίδια στιγμή που η περιέργεια
(curiosité) είναι η ικανότητα αναζήτησης και απόκτησης νέων γνώσεων,
δεξιοτήτων και τρόπων κατανόησης του κόσμου. Τι θα γίνει, λοιπόν, αν
συνδυάσουμε τη φυσική τάση του παιδιού προς το παιχνίδι με την έμφυτη
περιέργεια του να ανακαλύψει τον κόσμο κατασκευάζοντας εξ ολοκλήρου
ένα παιχνίδι και μάλιστα στη γαλλική γλώσσα;

Με έμπνευση, δημιουργική διάθεση και ενθουσιασμό οι μαθητές της Στ’ τάξης
του 3ου Δημοτικού Σχολείου Ρεθύμνης δημιούργησαν ένα επιτραπέζιο παιχνίδι
(χειροτεχνία) τύπου «φιδάκι» αναπαριστώντας τα 20 διαμερίσματα του
Παρισιού (20 arrondissements) στα οποία τοποθέτησαν τρισδιάστατες
χάρτινες απεικονίσεις (τύπου μακέτα) από τα 10 πιο αναγνωρίσιμα μνημεία της Πόλης
του Φωτός (Ville Lumière). Η μακέτα που λειτουργεί ως plateau του παιχνιδιού
είναι ζωγραφισμένη σε μορφή σαλιγκαριού, σχήμα στο οποίο παραπέμπει η
ρυμοτομία του Παρισιού, καθώς τα 20 διοικητικά διαμερίσματά του
περιστρέφονται γύρω από το ιστορικό κέντρο της πόλης σχηματίζοντας ένα
σαλιγκάρι. Παράλληλα, δημιούργησαν ένα δικό τους «δωμάτιο αξιοπερίεργων
εκθεμάτων» (cabinet de curiosités) εμπνεόμενοι από τη συλλογή φωτογραφιών
του Μιχάλη Χατζηασλάνη, η οποία δημιουργήθηκε κατά η διάρκεια των
επισκέψεων του σε περισσότερα από 50 μουσεία και εξελίχθηκε η ίδια σε ένα
μικρό μουσείο, μία συλλογή των συλλογών θυμίζοντας, έτσι, το ιδιωτικό
δωμάτιο αξιοπερίεργων αντικειμένων που έδωσε τη σκυτάλη, στα τέλη του
18ου αιώνα, στο μουσείο, ανοικτό πλέον στο ευρύ κοινό! Έχοντας ως σύμμαχο
το διαδίκτυο, οι μαθητές επισκέφθηκαν νοερά την έκθεση του καλλιτέχνη που
προβλήθηκε ως ένα μωσαϊκό φωτογραφιών και δημιουργήσαν και αυτοί μια
ιδιωτική συλλογή φωτογραφιών ως cabinet de curiosités από θραύσματα των
μνημείων ή των εμβληματικών έργων που αποτελούν εκθέματα στα μουσεία
του Παρισιού.

Κάθε κουτάκι του επιτραπέζιου παιχνιδιού αντιστοιχεί σε μια
ερώτηση γνώσης που αφορά στο αντίστοιχο διαμέρισμα, καθώς και στην
προτροπή να αναζητήσει η ομάδα των παιχτών τις φωτογραφίες που
παραπέμπουν στο μνημείο αυτού το γεωγραφικού διαμερίσματος μέσα στο
μωσαϊκό φωτογραφιών που δημιουργήθηκε. Το παιχνίδι παίχτηκε με τα παιδιά
της Στ’ τάξης χωρισμένα σε τρεις ομάδες και με τη χρήση ενός ζαριού και τριών
πιονιών στα τρία χρώματα της γαλλικής σημαίας, δημιουργήματα χάρτινης
χειροτεχνίας. Ο τίτλος του παιχνιδιού είναι “Les curiosités de l’escargot”,
δηλαδή τα αξιοπερίεργα εκθέματα του σαλιγκαριού (Παρισιού).
Μέσα στο πλαίσιο διερευνητικής μάθησης και παιγνιώδους διάθεσης, οι
μαθητές της Στ’ τάξης πήραν αποφάσεις σχετικά με την δημιουργική πορεία
κατασκευής του παιχνιδιού, αναζήτησαν πληροφορίες για την πολιτισμική
κληρονομιά του Παρισιού και συνεργάστηκαν μέσα από συμφωνίες και
διαφωνίες, ώστε να υλοποιηθεί ο στόχος : η δημιουργία ενός παιχνιδιού
στα γαλλικά χρησιμοποιώντας απλές γλωσσικές δομές, ώστε να ενθαρρύνεται
η χρήση της γαλλικής γλώσσας μέσα σε πλαίσιο επικοινωνίας και συνεργασίας,
παρακάμπτοντας τους αρχικούς τους ενδοιασμούς.

Στη συνέχεια, την 1η Μαρτίου 2023 ανακοινώθηκαν οι νικητές του Διαγωνισμού
και έχουμε πλέον, τη χαρά να είμαστε, για πρώτη φορά, ένα από τα
βραβευμένα σχολεία της Ελλάδας. Πιο συγκεκριμένα, η Στ τάξη του σχολείου
μας πήρε την τρίτη θέση στο επίπεδο Α2 «Το παιχνίδι των αξιοθέατων» μεταξύ
4.000 συμμετεχόντων από όλη την Ελλάδα σε έξι επίπεδα (Α1, Α2, Β1, Β2, Γ1,
Γ2), που αξιολογήθηκαν από μια επιτροπή εξεχουσών προσωπικοτήτων.
Στις 28 Μαρτίου 2023 έλαβε χώρα στο σχολείο μας η τελετή απονομής
βραβείων στους μαθητές της Στ τάξης. Την εκδήλωση χαιρέτισαν εγκάρδια ο
Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου κ. Λάμπρος Καρβούνης, η
Σύμβουλος Εκπαίδευσης Γαλλικής Γλώσσας Ηρακλείου κ. Αντωνία Κοκοτσάκη,
ο Διευθυντής του 3ου Δημοτικού Σχολείου Ρεθύμνης κ. Νικόλαος Κυδωνάκης, η
Ακόλουθος εκπαιδευτικής συνεργασίας της Γαλλικής Πρεσβείας στην Αθήνα
κ.Véronique Bruez. Το σχολείο γιόρτασε τη γαλλοφωνία και την πολιτισμική
διπλωματία αλληλεγγύης της Γαλλίας προς την Ελλάδα μέσα από τη συνέργεια.
Την απονομή των επαίνων στους μαθητές της Στ τάξης έκανε η κ. Véronique
Bruez, επιβραβεύοντας τη δημιουργική έκφραση των μαθητών, όπως αυτή
αποτυπώθηκε στην κατασκευή του επιτραπέζιου παιχνιδιού με τίτλο “Les
curiosités de l’ escargot”.

Στις 2 Ιουνίου 2023 πραγματοποιήθηκε ημερήσια εκπαιδευτική εκδρομή της Στ
τάξης στο Ηράκλειο στο πλαίσιο ηθικής επιβράβευσης και αναγνώρισης των
των μαθητών μας για τη διάκρισή τους στον Εθνικό Διαγωνισμό Γαλλοφωνίας,
με την ευχή η πορεία της ζωής τους να είναι εξίσου δημιουργική και
εμπνευσμένη. Επισκεφθήκαμε το Ενυδρείο Κρήτης (Cretaquarium) και το
Μουσείο Ηρακλείου με ξεναγό. Ο Διευθυντής του Σχολείου, ο Σύλλογος
Διδασκόντων και οι μαθητές της Στ τάξης ευχαριστούμε θερμά τον όμιλο
Motor Oil και το Βαρδινογιάννειο Ίδρυμα που, σε απάντηση σχετικού αιτήματός μας,
με αίσθημα ευθύνης να δωρίσει στο σχολείο μας το ποσό για την
πραγματοποίηση της εκπαιδευτικής αυτής εκδρομής για να γνωρίσουν οι
μαθητές μας την ιστορία του τόπου μας.

Η εκπαιδευτική κοινότητα του σχολείου ευχαριστεί το Διευθυντή του 3ου
Δημοτικού Σχολείου κ. Νικόλαο Κυδωνάκη για την εμπιστοσύνη του,
την καθηγήτρια γαλλικής γλώσσας κ. Χριστούλα Καυκιά, που επιμελήθηκε το
σύνολο της προσπάθειας αυτής, το Σύλλογο Διδασκόντων που αγκάλιασαν την
προσπάθεια αυτή και ιδιαίτερα τους συναδέλφους (με αλφαβητική σειρά) κ. Χριστίνα Αλέξη, κ. Μαρία Αλεξίου, κ. Μαρία-Παρθένα Αλεξίου, κ. Αικατερίνη Δεληβελιώτη, κ. Χριστίνα
Καραθύμιου, κ. Φίλιππο Κλαδά, κ. Μαρία-Βασιλική Παρασχάκη και κ. Χριστίνα
Χατζησταυρίδου για την έμπρακτη συμπαράστασή τους. Επίσης, θερμές
ευχαριστίες εκφράζονται προς το Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Ρεθύμνου κ. Λάμπρο Καρβούνη, τη Σύμβουλο Εκπαίδευσης Γαλλικής
Γλώσσας Ηρακλείου κ. Αντωνία Κοκοτσάκη και την Ακόλουθο εκπαιδευτικής
συνεργασίας της Γαλλικής Πρεσβείας στην Αθήνα κ.Véronique Bruez για την
απονομή των βραβείων στους μαθητές της Στ’ τάξης.

Ο Σύλλογος Διδασκόντων συγχαίρει τους μαθητές της Στ’ τάξης για τη
φαντασία, τον ενθουσιασμό τους, την υπομονή και την επιμονή τους (απέναντι σε όποιες
δυσκολίες προέκυψαν) με την ευχή να είναι δημιουργικοί, να προοδεύουν και
να διακρίνονται μέσα από την αρετή της συνεργασίας και της ομόνοιας.

Καλή σταδιοδρομία στους μαθητές μας!

 
 
γαλλικά 2
γαλλικά 3
γαλλικά 4
γαλλικά 5